January 02, 2025
The New Age
LOOKING BACK 2024: Exports follow RMG-dependent, low diversification patterns
Bangladesh’s export sector in 2024 has reflected a mixed bag of performance, marked by fluctuations, but the sector has largely followed its traditional patterns — heavy dependency on the readymade garment sector and very limited diversification. Breaking stagnancy, the exports gained momentum in October and November, though the year overall has shown little in terms of any ground-breaking shifts or significant transformation in the export landscape. Bangladesh readymade garment industry has been a remarkable success, but the other sectors have failed to achieve any significant growth. Bangladesh Chamber of Industries president Anwar-Ul-Alam Chowdhury Parvez said that country’s export sector had been struggling with crisis of gas, deteriorated law and order situation, labour unrest and growing bank interest rate.
The Daily Sun
Compliance issues key challenges for RMG industry in 2025
The country’s readymade garments (RMG) entrepreneurs faced multiple challenges, including labour unrest, dollar shortages, energy crisis, and supply chain disruption, in 2024, and now they fear of compliance issues posing the biggest challenges in 2025 as the country is going to graduate from the least developed country (LDC) status in 2026. Many RMG makers highlighted that international buyers’ demands related to ensuring compliance and sustainability of the industry are becoming stricter. All the brands are increasingly prioritising eco-friendly production systems and ethical labour practices, requiring significant investments from the manufacturers.
The Financial Express
BGMEA asks factories to implement new wages
The Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) has called on its member factories to implement the tripartite decision of a 9.0 per cent annual wage increment to sustain harmonious relations between owners and workers. It made the call in a circular on Monday to ensure that garment workers get their enhanced wages from this month (January 2025). Earlier on December 9 last year, the labour and employment ministry announced the rise in garment workers' annual wage increment to 9.0 per cent from 5.0 per cent, effective from December 1, 2024.Explaining the decision of the minimum wage review and annual increment hike committee, it said, "Workers entitled to an annual increment on December 1, 2024 will get an additional 4.0 per cent of their basic pay along with the existing 5.0 per cent, with the total overall annual increment rising to 9.0 per cent."
সমকাল
বেক্সিমকোর তিন প্রতিষ্ঠানে স্বতন্ত্র পরিচালক নিয়োগ
শেয়ারবাজারে তালিকাভুক্ত বেক্সিমকো গ্রুপের তিন কোম্পানিতে ২৫ জন স্বতন্ত্র পরিচালক নিয়োগ দিয়েছে শেয়ারবাজার নিয়ন্ত্রক সংস্থা বাংলাদেশ সিকিউরিটিজ অ্যান্ড এক্সচেঞ্জ কমিশন (বিএসইসি)। আজ বুধবার সংবাদ বিজ্ঞপ্তি দিয়ে এ তথ্য জানিয়েছে সংস্থাটি। কোম্পানি তিনটি হলো- বেক্সিমকো লিমিটেড, বেক্সিমকো ফার্মাসিকিউটিক্যালস এবং শাইনপুকুর সিরামিক্স। পরিচালক নিয়োগ করে ৩১ ডিসেম্বর আদেশ জারি করেছে সংস্থাটি। বিনিয়োগকারীদের স্বার্থ রক্ষার্থে এবং উদ্ভূত সার্বিক পরিস্থিতি বিবেচনায় এ তিন কোম্পানিতে স্বতন্ত্র পরিচালক নিয়োগ করা প্রয়োজন বলে মনে করে কমিশন- স্বতন্ত্র পরিচালক নিয়োগ দেওয়া সংক্রান্ত বিজ্ঞপ্তিতে বিএসইসি এমনটাই বলেছে।
The Daily Observer
BD LEED-certified factories a model for sustainability
Industry insiders said significance of the milestone is particularly significant as it demonstrates the sector's proactive adaptation to global sustainability trends. Platinum-certified factories, which represent the highest standard of green building, underscore the RMG industry's dedication to achieving excellence in energy efficiency, water conservation, and waste management.
Gold-certified factories while slightly less rigorous, also highlight substantial achievements in reducing environmental impact and improving resource utilization.
BSS
Chattogram port achieves significant growth in 2024 despite enormous challenges
Despite of various challenges including dull economic trend , prolonged political turmoil and adverse climate conditions, Chattogram sea port has set a record in container handling in 2024, registering a 7.42 percent growth in container handling compared to 2023. The country’s prime sea port has handled a total of 3,276 million TEUS containers while 123.6 million metric tonnes of bulk cargoes just previous year. On an average 3.11 percent growth was also achieved in the cargo handling. “Chattogram Port has achieved the highest volume of container and cargo handling in it’s history in 2024,” CPA Chairman S M Moniruzzaman briefed the press here today saying setting up new records in both container and bulk cargo handling has brighten the images of the port to outside world as well as a welcome news for county’s economy.
The Daily Sun
BEZA abandons 100-EZ plan, focuses on strategic priorities
The Bangladesh Economic Zones Authority (BEZA) is taking a new approach to attract foreign and local investors by prioritising the development of government-funded and government-to-government (G2G) economic zones. It is revising its policies to ensure these zones are equipped with the necessary infrastructure and utilities to meet investor needs, according to official sources. As part of its new strategy, BEZA has decided to put on hold its ambitious plan to establish 100 economic zones. Instead, it will focus on operationalising a select number of zones from a priority list.
বাংলাদেশ প্রতিদিন
আলোচনায় বিদেশি বিনিয়োগ
বিদায়ি ২০২৪ সালজুড়ে চট্টগ্রাম বন্দরে আলোচনার কেন্দ্রবিন্দুতে ছিল সৌদি আরব তথা বিদেশি বিনিয়োগ। এ বছরই প্রথম বন্দরের টার্মিনাল পরিচালনার দায়িত্ব পায় কোনো বিদেশি প্রতিষ্ঠান। সৌদি আরবভিত্তিক প্রতিষ্ঠান ‘রেড সি গেটওয়ে টার্মিনাল’ (আরএসজিটি) বন্দরে পণ্য হ্যান্ডলিংয়ের দায়িত্ব পায়। এর মাধ্যমে বাংলাদেশ বন্দর পরিচালনা ও ব্যবস্থাপনায় ‘ল্যান্ডলর্ড মডেল’ বা জমিদারি প্রথার নতুন যুগে প্রবেশ করে। এ মডেলে বন্দরের জমিতে স্থাপনা তৈরি ও চ্যানেল ব্যবহার করে বেসরকারি খাত পণ্য হ্যান্ডলিং করে থাকে। সেখান থেকে বন্দর নির্দিষ্ট পরিমাণ হ্যান্ডলিং ও অন্যান্য চার্জ পায়। চুক্তির সময়সীমা শেষ হলে পুরো স্থাপনা বা টার্মিনালের মালিকানা পায় বন্দর কর্তৃপক্ষ। এতে স্থাপনা নির্মাণে সরকারকে বড় রকমের বিনিয়োগ করতে হয় না। তুলনামূলক কম বিনিয়োগে বন্দরের আয়ের সুযোগ সৃষ্টি হয়। এ পদ্ধতিতে সরকার শুধু নিয়ন্ত্রক সংস্থার ভূমিকায় থাকে।